(22. december 1858 – 29. november 1924)
Der findes utallige sider på nettet som mere eller mindre detaljeret beskriver Puccinis liv og virke. Jeg vil ikke kunne bidrage med noget nyt, så jeg nøjes med at henvise til Wikipedia for en kortfattet beskrivelse og til biografierne opført nederst på siden, hvor jeg specielt vil anbefale Girardi og Budden.
Puccini er mindre agtet af nogle operaelskere. Hans musik og operahandlinger anses for både banale og sentimentale. Den amerikanske kritiker Edgar Wilson Nye skal engang have udtalt at “Wagners musik er bedre end den lyder” hvor til andre så har tilføjet: “og Puccinis musik lyder bedre end den er”. Vrøvl!
Puccinis musik er så iørefaldende og taler i den grad direkte til følelserne at man ikke behøver at forstå hvad der synges. Puccini er en perfekt indgang til operaens verden. Jeg anbefaler gerne at man starter med La Bohème, Tosca og Madama Butterfly i rækkefølge.
Puccinis tolv operaer
Nedenfor er en oversigt over Puccinis tolv operaer. Flere af operaene blev revideret flere gange.
Jeg har selv adskillige indspilninger af Puccinis operaer, men det vil være prætensiøst af mig at forsøge at rangordne de forskellige indspilninger, så betragt venligst nedenstående liste som et forslag hvor man ikke går helt galt byen!
“Highlights” kolonnen indeholder hvad jeg vil beskrive som deciderede “ørehængere” dvs. et godt sted at starte!
Opera | Premiere (x. version) | Indspilning (Dirigent/hovedroller) | “Highligths”(!) |
---|---|---|---|
Le Villi | 1. Milano 31. maj 1884 2. Torino 26. december 1884 | 1. Maazel/Domingo, Scotto, Nucci 2. Aprea/Cura, Gordaze, Antonucci | 1. Se come voi piccina 2. Torna ai felici |
Edgar1 | 1. Milano 21. april 1889 2. Ferrara 28. januar 1892 3. Buenos Aires 8. juli 1905 | 1. Veronesi/Domingo, Damato, Pons | 1. O fior del giorno 2. Questo amor vergogna mia 3. Requiem æterna 4. Del Signor la pupilla 5. Addio, mio dolce amore |
Manon Lescaut | Torino 1. februar 1893 | 1. Sinopoli/Freni, Domingo, Bruson 2. Levine/Freni, Pavarottim Taddei 3. Serafin/Callas, di Stefano | 1. Tra voi, belle, brune e bionde 2. Donna non vidi mai 3. In quelle trine morbide 4. Sulla vetta tu del monte3 |
La Bohème | Torino 1. februar 1896 | 1. Beecham/de los Angeles, Björling 2. Karajan/Freni, Pavarotti 3. de Billy/Netrepko, Villazon | 1. Che gelida manina 2. Si, Mi chiamano Mimi 3. Quando me’n vo 4. Che facevi, che dicevi |
Tosca | Rom 14. februar 1900 | 1. Leinsdorf/Milanov, Björling2 2. Sabata/Callas, di Stefano, Gobbi | 1. Recondita armonia 2. Ah, quegli occhi 3. Mia gelosa 4. Ha oiu forte sapore 5. Vissi d’arte 6. O dolci mani |
Madama Butterfly | 1. Milano 17. februar 1904 2. Brescia 28. maj 1904 3. London 10. juli 1905 4. Paris 28. december 1906 | 1. /Callas, Gedda 2. /Freni, Pavarotti | 1. Viene la sera 2. Biba dagli occhi pleni di malia 3. Un bel di vedremo 4. Nynnekoret 5. Addio, fiorito asil |
La Fanciulla del West | New York 10. december 1910 | 1. Mehta/Neblett, Domingo 2. Capuana/Tebaldi, del Monaco | 1. Minnie, dalla mia casa 2. Laggiù nel Soledad 3. No, Minnie, non piangete 4. Or son sei mesi 5. Ch’ella mi creda |
La Rondine | 1. Monte Carlo 27 marts 1917 2. Palermo 10. april 1920 3. Torino 22. marts 1994 (!) | 1. Pappano/ Gheorghiu, Alagna 2. Maazel/Te Kanewa, Domingo | 1. Chi il bel sogno di Doretta |
Il trittico: Il tabarro Suor Angelica Gianni Schicchi | New York 14. december 1918 | 1. Pappano/Gheorghiu, Alagna 2. Serafin/de los Angeles, Gobbi | IT: Hai ben ragione! SA: Senza mamma GS: O mio Babino Caro |
Turandot | Milano 26. april 1924 | 1. Mehta/Sutherland, Pavarotti 2. Serafin/Callas, Fernandi | 1. Signore, ascolta 2. In questa Reggia 3. Nessun dorma 4. Non piangere, Liu 5. Tu che di gel sei cinta |
1 Edgar er Puccinis største fiasko. Han forsøgte at revidere den flere gange uden at han blev tilfreds.
I en kopi af operaen som han sendte til sin livslange veninde Sybil Seligman, skriver han ud for et sted hvor munken udbryder: “Edgar lever!”: “Det er løgn!”. Og hvor Tigrana jager en kniv i hjertet på Fidelia råber folkemængden “Oh rædsel!” tilføjer Puccini: “Hvor har de ret!”.
Operaen indeholder nu megen iørefaldende musik, som bestemt er en lytning værd. Der er genbrug fra Messa di Gloria og jeg synes at man ét korsted (3. akt “Del Signor la pupilla”) tydeligt kan høre at Puccini har oplevet Wagners Parsifal!
2 Specielt denne indspilning vil jeg gerne slå et slag for alene på grund af Björling. Udover at han synger guddommeligt, synger han noderne som Puccini skrev dem! (Ah, quegli occhi).
3 “Sulla vetta tu del monte” er genbrug fra Puccinis dejlige Gloria messe – Agnus Dei satsen.
Anbefalet litteratur om Puccini:
Michele Girardi: Puccini – His International Art
Julian Budden: Puccini – His Life and Works
Mary Jane Phillips-Matz: Puccini – A biography